Неділя, 24.11.2024, 07:08Головна | Реєстрація | Вхід

Форма входу

Пошук

Наше опитування

Як, на Вашу думку, повинна називатися Рідна Віра
Всього відповідей: 205

Друзі сайта

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Поисковый анализ сайта
Каталог статей
Головна » Статті » Історія і етнографія

Прадавнє відношення українців до смерті
Царь Иван Васильевич в 1551 г. предъявил церковному собору (названному по количеству статей в итоговом описании его действий "Стоглавым") целый ряд претензий, связанных с плохой деятельностью духовенства. Среди его замечаний некоторые касались своеобразных разгульных поминок на кладбищах.
Вопрос 23
"В троицкую субботу по селам и по погостом сходятся мужи и жены на жальниках (кладбищах) и плачутся по гробом умерших с великим воплем. И егда скомрахи учнут играти во всякие бесовские игры и они, от плача преставше, начнут скакати и плясати и в долони бити и песни сотонинские пети на тех же жальниках, обманыцики и мошенники".
Ответ, естественно, был дан в духе церковного благочестия, "чтобы в те времена, коли поминают родители, православных христиан не смущали теми бесовскими играми" [Стоглав. СПб., 1863. Гл. 41, с. 140-141.]
Хочется провести параллель с повестью М. Коцюбинского «Тіні забутих предків», где описаны похороны в явно древнерусском стиле – плавный переход причитаний плакальщиц над трупом в веселую вечеринку:
«…В головах тіла невидимо спочивала душа: вона ще не сміла вилетіть з хати. Палагна зверталася до неї, до тої самотньої душеньки мужа, що сиротливо тулилась до нерухомого тіла.
– Чому не заговориш до мене, чому не поглянеш, не позавиваєш мозолі на моїх пучках? А в котру онь доріжку вибираєшся мужу, відки виглядати маю тебе? – голосила Палагна, і грубий голос її переривався в жалібних нотах.
– Файно голосить… - кивали старі сусідки і чули одвітні зітхання, що розпливались в шумі людських голосів.

Починалась забава.
Ті, що сиділи ближче до дверей, повернулися спиною до тіла, готові приєднатися до гри. Весела усмішка розтягнула їм лиця, перед хвилею скуплені в смутку, а заєць переходив все далі і далі, захоплював ширше і ширше коло і вже добирався вже до мерця.
- Ха-ха, горбатий!.. Ха-ха, кривий!..
Світло коливалось од сміху і чаділо димом.
Анничка обіймала за шию того, що висів, та смачно цілувала в уста при загальних радісних криках.
Молодиці липли до гри. З очима, в яких ще не встигло згаснуть смертельне світло і затертись образ мерця, вони охоче йшли цілуватись, байдужі до чоловіків, які так само обіймали та тулили чужих жінок.

Веселість все розпалялась. Робилось душно, люди пріли у кентарах, дихали випаром поту, нудним чадом теплого воску та запахом трупу, що вже псувався. Всі говорили вголос, наче забули, чого вони тут, оповідали свої пригоди і реготали.
Ті, що не містилися у хаті, розклали на подвір'ї вогонь і справляли коло нього веселі ігрища. В сінях згасили світло, дівки дико пищали, а парубки душилися від сміху. Забава трясла стінами хати та била хвилями зойку в спокійне ложе мерця…».
Коцюбинский написал это произведение в 1911 г. после глубокого изучения быта, обычаев, языка гуцулов, их устного народного творчества, используя печатные источники и личные впечатления.
Категорія: Історія і етнографія | Додав: Радаслава (06.04.2010)
Переглядів: 1061 | Коментарі: 1 | Теги: язычество, предки, як поминали предків, языческий ритуал | Рейтинг: 4.8/5
Всього коментарів: 1
1 ladaslava  
0
Актуальна стаття. wink В Україні скоро проводи.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
САЙТ СЛОВ’ЯНСЬКОЇ ДУХОВНО-РЕЛІГІЙНОЇ ГРОМАДИ "ВЕЛИКИЙ ВОГОНЬ” (м.Житомир)
Copyright greatfire.ucoz.ua © 2010